همزمان با سالروز قیام 17 شهریور؛

صدای ایران مقتدر را از رادیو تبیین بشنوید

رادیو تبیین در دومین سال فعالیت خود صدای اقتدار ایران را از زبان اندیشمندان خارجی به گوش دنیا رساند

روایتگری اندیشمندان بین المللی از ایران مقتدر 

اگربه این نتیجه رسیده‌اید که دنیای امروز پر از شبهه است و دائم دچار شک و دودلی هستید اگر می‌دانید حقیقت در زیر لایه‌های دروغ و شک پنهان شده است و رسانه‌های جهان پر از پروپاگانداست اگر می‌دانید درباره کشورمان خبر دروغ می‌دهند و به دنبال آن تحلیل‌های دروغین می‌آورند، یقینا به اهمیت تبیین و لزوم افزایش آن در جامعه رسیده‌اید. تبیین یکی از راه‌هاییست که باید مانند روشنایی آفتاب، تاریکی دروغ‌ها را تمام کند، یاس و ناامیدی‌ها را تبدیل به امید و امیدواری کند و حقیقت را نمایان سازد.
اگربه این نتیجه رسیده‌اید که دنیای امروز پر از شبهه است و دائم دچار شک و دودلی هستید اگر می‌دانید حقیقت در زیر لایه‌های دروغ و شک پنهان شده است و رسانه‌های جهان پر از پروپاگانداست اگر می‌دانید درباره کشورمان خبر دروغ می‌دهند و به دنبال آن تحلیل‌های دروغین می‌آورند، یقینا به اهمیت تبیین و لزوم افزایش آن در جامعه رسیده‌اید. تبیین یکی از راه‌هاییست که باید مانند روشنایی آفتاب، تاریکی دروغ‌ها را تمام کند، یاس و ناامیدی‌ها را تبدیل به امید و امیدواری کند و حقیقت را نمایان سازد.
کد خبر: ۱۴۷۱۷۸۲
نویسنده نعمیه مونسی - گروه رسانه

شبهه مثل موریانه است و اگر در جامعه زیاد شود مغز‌ها را شستشو می‌دهد و مانند "بیماری‌های مسری" واگیر می‌شود پس باید با زدودن شبهه‌ها و برطرف کردن شک‌ها ذهن‌ها را آگاه کرد و جعل و دروغ دشمنان را رسوا کرد باید راوی شد و روایت کرد پیشرفت و آبادانی را، دستاورد‌های نظامی را، تحولات و تکنولوژی و اقتدار ونفوذ ایران را در منطقه.

در راستای همین روایت‌ها، برای دومین سال متوالی رادیو تبیین مهمان شماست تا روایتگر ایران قوی باشد و روایتگر صحیح این و نظام اسلامی آن باشد. رادیو تبیین روی موج ۹۵.۵ fm رفته تا راوی صادق اتفاقات و تحلیلگر منصفانه حوادث مهم باشد و در کنار کارشناسان، نخبگان، اساتید دانشگاه و جوانان این مرز و بوم، موضوعات را تحلیل کند و ایران قوی را با نقش و تاثیر زنان، جوانان و اهمیت رسانه و قدرت منطقه‌ای تبیین کند.

رادیو تبیین روز ۱۷ شهریور ساعت ۹ صبح در ویژه برنامه‌ای بین المللی رسما شروع به فعالیت کرد، وجه تمایز این مراسم شروع به کار با مابقیه برنامه‌ها این است که اینار اندیشمندان بین المللی روایتگر ایران اسلامی و دستاورد‌های آن شدند، افراد صاحب نام و صاحب فکر که از سرشناسان دنیا به شمار می‌روند.

ایران صلح و ثبات در منطقه را تثبیت می‌کند

جی مایکل اسپرینگمن سرکنسول اسبق آمریکا در جده، حقوقدان و دیپلمات اسبق امریکایی گفت: آمریکا به هیچ قانون کنوانسیون بین‌المللی پایبند نیست فلذا هر کاری را انجام می‌دهد که از موجودیت رژیم صهیونیستی حمایت کند. آمریکا امضا کننده کنوانسیون لاهه و حتی کنوانسیون روم نیست و دولتمردان آمریکا هیچ توجهی به قوانین بین‌المللی ندارند. اصلا باوری به برابری و عدالت میان آن‌ها وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه از نظر آمریکا و اروپایی‌ها، سایر ملل جهان بشر محسوب نمی‌شوند، افزود: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها همواره به حقوق خود توجه دارند آن‌ها از صهیونیست‌هایی که اعقاب خود هستند، حمایت می‌کنند. در واقع اساسا اروپایی و آمریکایی‌ها نوعی نژاد پرستی را دنبال می‌کنند و اصلا به حقوق بشر در سایر نقاط جهان توجهی ندارند. این مهم‌ترین مشکلی است که غرب دارد و دول آمریکایی و اروپایی‌ها به سایر نقاط جهان که دین و نژاد متفاوتی دارند، به دیده تحقیر می‌نگرند.

سرکنسول اسبق آمریکا در جده با بیان اینکه صهیونیست‌ها رسانه‌های آمریکا را تحت کنترل خود دارند، گفت: آن‌ها اکثر رادیو تلویزیون‌ها و روزنامه‌های مهم آمریکا را در اختیار دارند و افرادی را برای کار کردن در این رسانه‌ها انتخاب می‌کنند که در این مسیر حرکت کنند و مثلاً در نیویورک تایمز اگر کسی را انتخاب کنند باید واجد یک سری ویژگی‌ها باشد.

اسپرینگمن ادامه داد: صهیونیست‌ها کنترل دستگاه قوه مقننه آمریکا را در اختیار دارند و در قوه مجریه و قضاییه نفوذ دارند و کنترل بسیار شدید و جدی دارند و خواسته‌های خود را به مردم و دولت آمریکا دیکته می‌کنند و میخواهند مطمئن باشند که دولت آمریکا، تسلیحات در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد و از آن حمایت سیاسی می‌کند و هرکسی را که علیه اسرائیل می‌ایستد مثل ایران، آن‌ها هم مقابل آن بایستند.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا با تلاش‌هایی که برای کنترل سازمان ملل و جلوگیری از کارآمدی این سازمان علیه صهیونیست‌ها انجام میدهد، حماقت خود و ناکارآمدی‌اش را نشان می‌دهد، افزود: آمریکا با این کار امنیت خود را به مخاطره می‌اندازد چرا که محور مقاومت به خوبی می‌داند که چطور در برابر آمریکا بایستد. آمریکا پایگاه‌های غیرقانونی زیادی در منطقه دارد و محور مقاومت می‌تواند با حمله به آنها، هزاران نظامی غیرقانونی را گروگان بگیرد و حمایت آمریکا از اسرائیل بهای زیادی برای آمریکا خواهد داشت.

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: باید بدانیم که جنگ نامتقارنی که محور مقاومت دنبال می‌کند بسیار موثر بوده چرا که آن‌ها از پهباد‌ها و فناوری موشکی بسیار کارآمدی استفاده می‌کنند و می‌توانند به شدت جان آمریکایی‌ها را به مخاطره بیندازند و آن‌ها را به عنوان گروگان بگیرند. قطعا آمریکا به خاطر حمایت از ناقضان حقوق بشر همچون اسرائیل باید بهای جدی، شدید و زیادی بپردازد.

اسپرینگمن نقش ایران در منطقه را نقشی تثبیت‌کننده دانست و تصریح کرد: ایران نیرویی است که صلح و ثبات در منطقه را تثبیت می‌کند و به کشور‌های منطقه کمک می‌کند که استقلال خود را داشته باشند و بر سرنوشت کشور خود به لحاظ اقتصادی و سیاسی حاکم باشند.

وی با اشاره به دشمنی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها با ایران ادامه داد: من مطمئنم دلیل اینکه آمریکایی و اروپایی‌ها با ایران در خلال ۴۰ سال گذشته مخالفت کرده‌اند، این بوده است که مردم ایران رژیم سرکوبگر شاه را سرنگون کردند چرا که آن رژیم، سرسپرده کامل آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بود، اما از آن زمان تاکنون ایران مسیر مستقل خود را در حوزه سیاست خارجی و داخلی دنبال کرده است و البته این به مذاق آمریکایی‌ها و اروپاییپ‌ها خوشایند نیست. 

سرکنسول اسبق آمریکا در جده تاکید کرد: به همین دلیل است که آن‌ها طی این چهار دهه ایران را تحریم کردند، ولی ما شاهد تضعیف ایران نبودیم و دلیل آن این است که ایران یک کشور قدرتمند است و مردم این کشور زیرک و باهوش هستند و اقتصاد ایران و صنایع نظامی آن قوی است و هر روز هم و به مرور زمان هم بهتر و بهتر میشوند.

اسپرینگمن با بیان اینکه در عرصه بین الملل ایران توانمند است و توانسته در برابر تحریم‌ها بایستد و اقتصاد کارآمد خود را حفظ کند و مردمش در حال زندگی عادی خود هستند، گفت: ایران در برابر تجاوزگری‌ها و زورگویی‌های قدرت‌های بزرگ مثل آمریکا و اروپا مقاومت کرده است و توانسته بایستد و به همسایگان خود کمک کند که تحت کنترل نیرو‌های خارجی و قدرت‌های خارجی نباشند.

وی مهمترین عناصر المان‌های قدرت در جهان را نظامی، اقتصادی و سیاسی دانست و ادامه داد: من معتقدم که قدرت ایران و توان این کشور ریشه در ۵ هزار سال تاریخ دارد. ایران در خلال ۲۰۰ سال گذشته به هیچ کدام از کشور‌های همسایه خود حمله نکرده است، جمعیت ایران تحصیل کرده است و نیروی نظامی توانمندی دارد، تسلیحات کارآمدی در اختیار دارد و من تحت تاثیر قدرت و توان ایران و ظرفیت‌های نظامی ایران قرار گرفتم؛ و معتقدم اگر تحریم‌ها و مخالفت‌های آمریکا و اروپا با ایران قطع شود، ایران می‌تواند نفوذ خود را بسیار بیشتر کند چرا که ایران طرح و توطئه‌ای علیه همسایگانش ندارد و نمی‌خواهد اعمال کنترل بر همسایگانش داشته باشد و فقط می‌خواهد به آن‌ها کمک کند که تحت کنترل نیرو‌ها و قدرت‌های خارجی نباشند.

روایت‌سازی و تداوم روایت‌ها به یک اندازه مهم است

محمد قادری، کارشناس ارشد و تحلیلگر رسانه با اشاره به اهمیت روایت اول و تاکید بر اینکه نباید از روایت آخر هم جا بمانیم، گفت: اگر وجه مهم این است که باید روایت‌سازی کنیم، وجه دیگر اهمیت این است که این روایت باید تدوام داشته باشد چرا که ما مداوم در حال جنگی هستیم و جنگ تمام نشده است و این همان روایت آخر است که برعهده دیگر وجوه رسانه است.

وی با اشاره به دستاورد‌های انقلاب اسلامی و انعکاس آن در رسانه گفت: باید نوع ایستادگی و کارآمدی و امیدآفرینی را هم از جنبه تحقیقی و هم در بستر جامعه‌ای که این اتفاقات در آن رخ داده است، نگاه کرد یعنی باید از ابعاد و زوایای مختلف به آن نگاه کنیم تا کم و کاستی‌ها درست روایت شود تا چراغی برای سال‌های آینده باشد و نقاط مثبت و تحولات رو به جلو روایت شود تا برای نسل‌های بعدی ابهامی نباشد.

تحلیلگر رسانه با بیان اینکه ما در جنگ تمام عیار روایتی و رسانه‌ای قرار داریم، افزود: باید با هوش و حواس بالا رفتار کنیم که آن عوارضی که جبهه دشمن برای تشکیک و ایجاد خلل و فرجی در ادراک و شناخت مخاطب ایجاد می‌کند، پوشش داده شود و در مورد آنچه که هستیم و آنچه که بودیم درست توضیح دهیم.

قادری با اشاره افتتاحیه رادیو تبیین گفت: اساسا کارویژه رسانه تبیین است و اکنون که داخل یک رسانه، یک مجموعه‌ای اختصاصی می‌خواهد به تبیین بپردازد و باید نگاه ویژه‌تر و تخصصی‌تری به تبیین داشته باشد.

وی با بیان اینکه در عرصه رسانه باید تقسیم کار صورت گیرد، افزود: گاهی رسانه‌ها آنقدر درگیر روایت اول می‌شوند که ممکن است از روایت آخر جا بمانند؛ روایت اول یعنی رسانه‌ها اولین روایت‌ها را برای برخی اتفاقات اعلام می‌کنند تا بتوانند فضای رسانه‌ای و افکار عمومی را جلب خود کنند، اما گاهی اوقات در روایت اول شکست میخوریم، اما مهم‌تر از آن تداوم روایت است و دیگر بر عهده خبرگزاری‌ها نیست و دیگر وجوه رسانه را باید روایت آخر را برای تثبیت آن اتفاق داشته باشند که برای مثال برعهده سینما، کتاب، سریال سازی تلویزیون و... است.

این روزنامه‌نگار با اشاره به سالروز قیام ۱۷ شهریور گفت: فرض کنید روایت اول این قیام را شما انجام داده‌اید، اما در نظر بگیرید، اگر در طول سال‌ها روایتی دیگر یا به عبارتی روایت آخر صورت نگیرد و روایت استمرار نداشته باشد، در طی دو نسل بعد، جریان‌هایی به وجود می‌آیند که به راحتی آب خوردن موضوع را مغلوبه و وارونه جلوه می‌دهند.

قادری با بیان اینکه یک وظیفه شبکه معاند فارسی زبان، سفیدسازی دوران سیاه رژیم پهلوی بود، گفت: شاید تعجب کنید که چطور می‌خواستند دوران سیاه را سفید جلوه دهند، اما ما با نسلی مواجه هستیم که سطح دانش و اطلاعاتش عمق ندارد و به اقیانوسی کم‌عمق از اطلاعات بسنده کرده است و گاهی اگر یک نفر مرجعیت رسانه‌ای برای شخصی پیدا کند هر چه که بگوید می‌پذیرد و بدون اینکه سوالی بپرسد آن را قبول می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر وجه مهم این است که باید روایت سازی کنیم، وجه دیگرش این است که این روایت باید تدوام داشته باشد چرا که ما مدام در حال جنگیم و جنگ تمام نشده است.

تحلیلگر ارشد رسانه با بیان اینکه اکنون در تک‌تک اتفاقات کشور شاهد عرصه تنگاتنگ رقابت روایتی هستیم، خاطرنشان کرد: رسانه‌های معاند دائما از طریق اتاق فکر‌هایی که سناریونویسی می‌کنند، می‌خواهند بین ملت ایران و کشور‌های دوست، هم مذهب و برادر تفرقه افکنی کنند، اما اگر انسجام در پهنه جغرافیایی یا به عبارتی جهان اسلام و گسترده‌تر آن محور مقاومت صورت بگیرد، دشمن در این منطقه کارش سخت‌تر می‌شود.

قادری گفت: هرچه انسجام و آگاهی شعور شهروند این منطقه بالاتر برود کار آمریکایی‌ها سخت‌تر می‌شود، اما به هر میزان انشقاق و دوگانگی عمق پیدا می‌کند، کارش راحت‌تر و کار ما دوبرابر سخت‌تر می‌شود.

وی یکی از نقاط ضعف رسانه‌ها را نداشتن تفکر راهبردی دانست و ادامه داد: متاسفانه توان اولویت بندی موضوعات را ندارند و گاهی می‌بینیم که تمرکز رسانه‌ها بر اختلافات گروه‌های سیاسی که ذیل یک جغرافیا و نظام سیاسی هستند، بیشتر است در حالیکه باید تمرکز روی حوزه مشترکات بیشتر باشد چرا که حوزه اشتراکات همان موضوع اصلی تبیین است. قطعا رسانه‌هایی هستند که نگاه راهبردی دارند، اما در برابر حجم گسترده رسانه‌های دشمن، این نگاه باید تقویت شود.

دیده‌بان قرار است دیده‌بان رسانه‌ها باشد

در یکی از بخش‌های ویژه برنامه شروع به کار رادیو تبیین، سردبیران این شبکه رادیویی با حضور در استودیو از رسالت برنامه خود گفتند.

علیرضا داودی سردبیر برنامه دیده بان که قرار است از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۳ تا ۱۴ بصورت زنده در رادیو تبیین پخش شود، گفت: این برنامه قرار است به رصد، پردازش و تحلیل رسانه‌ها در رابطه با تمام موضوعات مرتبط با ایران بپردازد.

وی با بیان اینکه هر کدام از برنامه‌های رادیو تبیین قرار است در ۴ مرحله تفسیر، توضیح، تشریح و تبیین تولید شود، افزود: ما در برنامه دیده‌بان قرار است به جنبه تحلیلی رفتار و عملکرد رسانه‌ها را در پیام‌هایی که تولید می‌کنند، بپردازیم.

سردبیر برنامه دیده‌بان تصریح کرد: ما قرار است خبر‌ها را با نگاهی جامع رصد کنیم و در مجله زنده تحلیل‌های خود را به مخاطبان ارائه دهیم.دیده بان از ۴ بخش رصد، خط اشغال، موج و نقاب قاب تشکیل شده است.

تبیین نقش زنان از گذشته تا آینده در "ایران‌دخت" 

فاطمه مرتضویان سردبیر برنامه ایران‌دخت که از شنبه تا ۴ شنبه از ساعت ۹ صبح تا ۱۱.۳۰ در رادیو تبیین پخش شود، گفت: قرار است مجموعه جدیدی از برنامه ایران‌دخت را با محوریت زنان و جایگاهشان در جامعه ایرانی و اسلامی تولید کنیم و به تحلیل و بررسی یکی از مهم‌ترین و پویاترین ارکان جامعه یعنی زنان بپردازیم که با حضور خود در عرصه‌های مختلف از نهاد خانواده تا حضور فعال در جامعه به پیشرفت جامعه کمک زیادی کرده‌اند، بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه زن ایرانی بعد از انقلاب توانست به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کند و از هر فرصتی استفاده کرده که در عرصه‌های مختلف حضور داشته باشد، گفت: امروز زنان نشان می‌دهند که زنان در هر عرصه‌ای که وارد شوند، می‌توانند خوش بدرخشند و تغییرات زیادی را رقم بزنند.

سردبیر برنامه ایران‌دخت با اشاره به این برنامه گفت: این برنامه تلاشی برای نشان دادن نقش زنان در مسیر ۴۵ سال گذشته است و اینکه این نقش در آینده چه تاثیراتی خواهد داشت. اینکه زن ایرانی چطور توانسته است همه چالش‌ها را پشت سر بگذارد و به این نقطه برسد. 

مرتضویان تصریح کرد: می‌خواهیم به دستاورد‌های زنان در عرصه‌های مختلف و همزمانی آن نقش‌آفرینی در خانواده اشاره کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید به جنگ نرم و شناختی که علیه هویت و فرهنگ ما در جریان است، بپردازیم، ادامه داد: دشمنان با ابزار‌های مختلف از جمله رسانه‌ها، سعی می‌کنند زن ایرانی را یه شیوه خود تعریف کنند و می‌خواهند فرهنگ غربی را تحمیل کنند، اما زنان ایرانی با آگاهی و بصیرت در این مسیر قوی و محکم ایستاده‌اند.

مرتضویان تصریح کرد: در ایران‌دخت قرار است زن و داشتن روحیه مشارکت در همه عرصه‌های جامعه و نقش زن در خانواده و جهاد تبیین بپردازیم و در مورد تهاجم فرهنگی شناختی نیز تحلیل‌هایی ارائه کنیم.

هدف اصلی ما این است که نشان دهیم هویت زن ایرانی با اراده، قدرت و ایمان مسیر خود را می‌سازد و در جامعه نقش‌های مهمی را ایفا می‌کند و تلاش می‌کند که هویت و اصالت خود را حفظ کند و به هویتی که در این سال‌ها ساخته است، پایبند باشد.

ظرفیت‌های ایران در برنامه "به توان ایران"

احمد یوسفی مقدم، سردبیر برنامه به توان ایران که از شنبه تا ۴ شنبه از ساعت ۱۴ تا ۱۷ در رادیو تبیین پخش شود، گفت: این برنامه در مورد جوانان است و در ۵ تا ۶ بخش، ظرفیت‌های مختلف بررسی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این ظرفیت‌ها از دو محوربررسی می‌شود، افزود: محور اول این است که اکنون چه ظرفیت‌هایی وجود دارد و جوانان در حال کار هستند و محور دوم از نگاه مدیران است که چه ظرفیت‌هایی وجود دارد که جوانان می‌توانند در آن فعالیت کنند.

یوسفی تصریح کرد: یک نگاه برنامه به برنامه هفتم توسعه است و اینکه در رشد ۸ درصدی جوانان کجا هستند و چه نقشی می‌توانند داشتته باشند.

وی در پایان گفت: بخشی دیگر وجود دارد که پیشکسوتان امروز و جوانان دیروز خاطرات خود و افتخارات خود از اقداماتشان را که در بحبوحه جنگ بوده است، بگویند و به گونه‌ای امیدآفرینی کنند.

با روی موج مقاومت، میدان اقتدار تبیین می‌شود

سید رحیم هاشمی جویباری، سردبیر برنامه روی موج مقاومت که قرار است از ساعت ۱۷ تا ۲۰ شنبه تا ۴ شنبه در رادیو تبیین پخش شود، گفت: مقاومت از سال‌ها قبل بوده و همچنان ادامه دارد و اکنون قرار است گوشه‌ای از مقاومت‌ها را روایت کنیم و نسبت به اتفاقات منطقه و بازخورد‌های مقاومت در عملیات‌ها و حتی تحرکات این منطقه و در مورد میدان صحبت کنیم که میدان، صدای مردم فلسطین است که در ۷ اکتبر اتفاق بزرگی را رقم زدند.

وی با بیان اینکه پس از ۷۶ سال صدای مردم فلسطین در دنیا در حال شنیده شدن است، افزود: بعد از تشکیل کنسرسیوم صهیونیست اکنون صدای مردم فلسطین در آمریکا و دانشگاه‌های آن، آفریقا، هند و استرالیا و بقیه کشور‌ها شنیده شده است و باید این اتفاق را تبیین کنیم که چرا مردم فلسطین در ۷ اکتبر مقاومت خود را دوباره به نوعی دیگر شروع کردند.

سردبیر برنامه روی موج مقاومت تاکید کرد: می‌دانیم که همیشه خون در برابر شمشیر پیروز است و مردم غزه به جای مرگ تدریجی در بزرگترین زندان روباز جهان تصمیم گرفتند و شهادت را برگزیدند، اما باید اقدامات مدعیان آزادی بیان مثل انگلیس، آمریکا، فرانسه را تبیین کرد و بیشتر صدای مردم غزه باشیم.

انقلاب اسلامی خط فکری جدیدی در مقابله با غرب و صهیونیسم ایجاد کرد

ناصر ابوشریف نماینده رسمی جهاد اسلامی فلسطین در ایران در مورد تاثیر انقلاب اسلامی در محور مقاومت گفت: انقلاب اسلامی ایران یک سونامی بود که تحول و تاثیر بزرگی در منطقه و فلسطین ایجاد کرد و به نوعی موجب بیداری اسلامی در منطقه شد. انقلاب اسلامی یک خط فکری جدیدی را در زمینه مقابله با غرب و صهیونیسم ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه فلسطین تاثیر بسیار زیادی از انقلاب اسلامی در سطوح دینی، انقلابی و سیاسی داشته است، افزود: این تاثیر به شکل ایجاد گروه‌ها و جنبش‌های اسلامگرا پدیدار شد و دین‌داری گسترده‌ای بخاطر انقلاب اسلامی در فلسطین ایجاد شد که بر وضعیت اجتماعی مردم فلسطین تاثیر داشت.

ابوشریف تصریح کرد: ایران تنها کشوری بود که پشت محور مقاومت ایستاد و به مقاومت مردم کمک کرد تا در برابر غرب و صهیونیسم بایستند و توانست ائتلافی را ایجاد کند که امروز بنام محور مقاومت می‌شناسیم که هرروز قدرت آن بیش از پیش بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به تاریخ اشغال فلسطین گفت: ملت فلسطین ۱۰۷ سال در حال جنگ هستند چرا که انگلستان در سال ۱۹۱۷ این کشور را اشغال کرد و در ۱۹۴۸ آن را به باند‌های صهیونیستی تحویل داد.

نماینده رسمی جهاد اسلامی فلسطین در ایران خاطرنشان کرد: پس از سال ۱۹۶۷ به دلیل شکست‌های اعراب، فلسطینی‌ها درک کردند که این کشور‌ها نمی‌توانند به آن‌ها کمک کنند و فقط خودشان باید به خود کمک کنند و از آنجا سعی کردند که قیام را خود بر عهده بگیرند.

ابوشریف خاطرنشان کرد: سومین مسئله آغاز مولفه‌های ملی گرایی و رویکرد‌های دینی بصورت همزمان در فلسطینی‌ها بود که رشدجنبه دین گرایی باعث شد اخلاق و صفات اسلامی در بین مردم فلسطین نفوذ کند و بر مقاومت مردم فلسطین و افکار و روحیه و مواجهه آن‌ها با رژیم صهیونیستی تاثیر بگذرد، زیرا که کسی که ایمان بیشتری داشته باشد باصلابت‌تر است و ایمان بیشتری به خداوند دارد و می‌داند که دنیا فانی است پس باید به جنگ و دفاع بپردازد.

وی با اشاره به نقش آمریکا در جنایت غزه گفت: آمریکا در زمینه جنایاتی که علیه مردم فلسطین و نسل کشی قبل ۷ اکتبر و بعد از آن، عنصر اساسی است چرا که که رژیم صهیونیستی بدون کمک‌های خارجی و آمریکا نمی‌توانست دست به این جنایات بزند.

نماینده رسمی جهاد اسلامی فلسطین در ایران با بیان اینکه اگر حمایت‌های آمریکا نبود رژیم صهیونیستی نمی‌توانست حتی یک ماه هم جنگ غزه را ادامه دهد، اظهار کرد: آمریکا از ۷ اکتبر تاکنون ۵۰ هزار تن مواد منفجره را به رژیم صهیونیستی فرستاده است و این غیر از حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، دادگاه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی است.
ابوشریف با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی از ابتدا در بن‌بست بوده است، گفت: این رژیم از اول در بن بست بوده است و ربطی به حال حاضر ندارد. چرا که کشور‌های غربی و آمریکا میلیارد‌ها دلار هزینه کردند تا این رژیم را حمایت و آن را حفظ کنند تا بخشی از منطقه شود، اما چون این رژیم با بذر شر ایجاد شد از همان روزی که نطفه‌اش تشکیل شد، با بن‌بست روبرو شد.

وی ادامه داد: می‌خواستند با عادی سازی رابطه بین این رژیم و کشور‌های عربی آن را جزئی از منطقه کنند، اما این توافق‌ها فقط با حکام عرب بوده است و باعث نشد که این رژیم ریشه‌دار شود؛ بنابراین با بن بست مواجه شد و در بن‌بست خواهد ماند.

وی با اشاره به صحبت بنی موریس یکی از مورخین صهیونیست گفت: او معتقد است اسرائیل در ۳۰ سال آینده از بین می‌رود حتی اگر ایران و گروه‌های مقاومت نباشد چرا که مشکل اسرائیل این است که ریشه ندارد و قطعا در ۳۰ سال آینده از بین خواهد رفت و مانند سرخپوست‌های آمریکایی نیستند که از بین بروند.

جهاد تبیین بازکردن گره‌های ذهنی مردم است

حجت‌الاسلام محمدحسین راجی، مدیر اندیشکده راهبردی سعدا با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های دشمن این است که ذهن مردم را تغییر دهد، گفت: این همان جنگ ذهنی و ادراکی است که دشمن با قدرت وارد شده است تا تمام واقعیت‌ها را تغییر دهد؛ تمام اقداماتی که ما انجام می‌دهیم باید با ذهن مخاطب همسو باشد چرا که اگر ذهن مخاطب یک برداشت دیگر کند، تمام اقدامات نابود می‌شود.

وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب به جهاد تبیین و لزوم آن ادامه داد: دلیل تاکید و تکرار ایشان به جهاد تبیین، این است که دشمن تمام تلاش و توانش را گذاشته تا ذهن مردم را از انقلاب فاصله بیندازد و ما باید با جهاد تبیین بپردازیم.

وی با تشریح کلمه "جهاد تبیین" خاطرنشان کرد: جهاد به همه کار‌ها نمی‌گویند بلکه فقط به کار‌های سختی می‌گویند که در مقابل دشمن باشد تا بتوان عملیات دشمن را خنثی کنیم و عملیاتی طرح کنیم.

 مدیر اندیشکده راهبردی سعدابا بیان اینکه جهاد تبیین بازکردن گره‌های ذهنی مردم است، گفت: رهبر انقلاب معتقد هستند که جهاد تبیین دو محور دارد؛ یکی تبیین اصول و مبانی انقلاب و دیگری تبیین سایر امور خرد سیاسی و اجتماعی که دشمن در حال تحریف است.

حجت‌الاسلام راجی با بیان اینکه در حوزه انقلاب اسلامی ۲۵۰۰ شبهه داریم که دشمن دائم در حال بیان کردن آنهاست، گفت: تمام این شبهات ناظر به ۶ محور است که اگر ما بتوانیم در تبلیغ و رسانه این ۶ محور را انجام دهیم نه تنها در مقابل دشمن ایستادیم بلکه آفندی عمل کردیم و عملیات را ما طراحی کردیم.

وی ادامه داد: اولین محور مقابله با بزک پهلوی است، دومین نکته تبیین دستاوردهاست، سومین محور تبیین اینکه ریشه مشکلات به واسطه رویگردانی از انقلاب اسلامی است، چهارمین نکته ارائه تصویر واقعی از کشور‌های دیگر است، پنجمین محور باید دشمن شناسی باشد و محور آخر، تبیین شخصیت رهبر انقلاب است که بیشترین شبهه و هجمه‌های دشمن علیه شخصیت ایشان است و برای همین باید شخصیت ایشان تبیین شود.

ایران نقش برجسته‌ای در تفکیک یهودیت و صهیونیسم دارد

خاخام دیوید ویس، سخنگوی اتحادیه ضدصهیونیست با بیان اینکه جهان امروز از پدیده صهیونیسم واقعاً رنج می‌برد، گفت: مردم فلسطین به مدت ۷۶ سال اشغال صهیونیسم را مشاهده می‌کنند و از آن رنج می‌برند. آنچه که دولت صهیونیستی اسرائیل انجام میدهد در واقع به اسم یهودیت است، اما یهودیت واقعی نیست.

وی ادامه داد: صهیونیسم یک جنبش افراطی ملی‌گرایان است که در واقع از آیین یهودیت به عنوان یک نماد و نقابی برای خود استفاده می‌کند و می‌خواهد جهانیان را متقاعد کند که در واقع صهیونیست همان یهودیت است، اما اینگونه نیست. 

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه صهیونیسم و یهودیت دو قطب کاملاً مخالف همدیگر هستند، تصریح کرد: دین یهودیت یک دین آسمانی و خدایی است، اما صهیونیسم در واقع بر علیه خدا و بر علیه اصولی است که در آیین مقدس یهودیت اشاره شده است و مقوله صهیونیسم در چارچوب آموزه‌های یهودیت غیر قابل قبول است.

 ویس در مورد تشکیل رژیم غصبی اسرائیل گفت: یهودیان از چندین هزار سال پیش از ایجاد یک دولت برای خود منع شده‌اند و برعکس صهیونیست‌ها به دنبال ایجاد یک دولت هستند و این برخلاف آموزه‌های یهودیت است.

وی ادامه داد: دین یهود تقریبا سه هزار سال پیش به وجود آمده، اما امروزه می‌بینیم در کشور‌های غربی و حامیان اصلی رژیم اسرائیل از یک پدیده به اسم صهیونیسم حمایت می‌کنند و همه مسائلی را که در قالب صهیونیسم مطرح می‌کنند در آیین یهودیت غیرقابل قبول است. آن‌ها مردم فلسطین را آزار میدهند این جنایت است. ما هیچ وقت نمیتوانیم صهیونیسم را برابر با یهودیت بدانیم و جوامع یهودیت هیچگاه تاکید می‌کنم هیچگاه صهیونیسم را به رسمیت نمی‌شناسند. 

سخنگوی اتحادیه ضد صهیونیسم با بیان اینکه یهودیان سالیان طولانی با مسلمانان در منطقه همزیستی مسالمت آمیز داشتند، گفت: وقتی صهیونیست‌ها آمدند و یک دولت جعلی را در قلب جهان اسلام ایجاد کردند و در واقع ظلم و مظالم بسیاری را به این شکل بر مسلمانان و فلسطینی‌ها روا دارند و این امر واقعاً چیزی جز جنایت علیه بشریت نیست.

ویس با اشاره به روز نکبت گفت: مردم فلسطین واقعا مظلومانه سرکوب شدند و یهودیانی که واقعا یهودی هستند همان یهودیان اصیل هیچگاه اسرائیل و صهیونیسم را به رسمیت نمی‌شناسند و این اشغالگری را قبول ندارند. ده‌ها هزار یهودی در جهان هستند که اشغال فلسطین را قبول ندارند و دولت صهیونیستی اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند و جوامع یهودی در سراسر جهان همواره به اشغالگری صهیونیست‌ها در برابر سازمان ملل، آمریکا، واشنگتن و در گوشه و کنار جهان همواره صدای اعتراض خود را بلند کردند.

وی صهیونیست‌ها را چهره واقعی شیطان معرفی و تصریح کرد: جامعه یهودی هیچگاه اقدامات اسرائیل را قبول نداشتند و همواره هم دست به تظاهرات در گوشه و کنار جهان علیه اینگونه اقدامات زده‌اند. مثلاً در آمریکا ما شاهد این بودیم که دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف علیه صهیونیسم و اشغالگری‌های آن و جنایت‌هایی که در غزه مرتکب شد اعتراض و تجمع صورت گرفت و از مردم فلسطین حمایت کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه گاهی اعتراضات به صهیونیسم به عنوان یهودی ستیزی معرفی می‌شود، گفت: گاهی اوقات اعتراضات و راهپیمایی‌هایی که در مخالفت با صهیونیسم ابراز می‌شود، با یهودستیزی برابر می‌دانند، اما آن چیزی که یهود ستیزی را در جهان گسترش می‌دهد، همین اقداماتی است که صهیونیست‌ها انجام می‌دهند و این جنایات بسیار دهشتناک را به اسم آیین یهود مرتکب می‌شوند و این باعث می‌شود که به یهود ستیزی در جهان دامن زده بشود. به طور کلی همین صهیونیست‌ها نماد مسلم و مسجل یهودستیزی در جهان هستند که خود به آن دامن می‌زنند.

ویس ادامه داد: صهیونیست‌ها آدم‌های فریبکاری هستند؛ آن‌ها کتاب مقدس ما را تحریف کردند و تلاش می‌کنند از نماد‌های مقدسات آیین یهود مثل ستاره داوود برای خود مشروعیت کسب بکنند، اما یهودیان راستین مخالف صهیونیسم هستند. این صهیونیست‌ها که امروز در قالب دولت صهیونیستی اسرائیل حکومت می‌کنند در واقع به هیچ وجه نماد یهودیت نیستند و خاخام‌ها در سراسر جهان واقعاً مخالف صهیونیسم هستند.

وی با اشاره به نقش برجسته ایران در تفکیک یهودیان و صهیونیسم‌ها گفت: ایران و جمهوری اسلامی تاکید می‌کند که صهیونیسم با یهودیت برابر نیست و هیچ وقت اشغالگری صهیونیست‌ها را در فلسطین نپذیرفته و به رسمیت نشناخته است و برای نجات دادن مردم فلسطین از شر دولت صهیونیستی اسرائیل تلاش کرده است و همواره جهانیان را برای ایستادن علیه دولت صهیونیستی اسرائیل بیدار می‌کند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که روزی فرا برسد که یهودیان، مسلمان و مسیحیان در فلسطین در کنار همدیگر در آرامش و صلح زندگی کنیم چرا که در گذشته ما صد‌ها سال در کنار هم زندگی کرده‌ایم و امیدواریم دوباره در فلسطین محقق شود.

امیدوارم رادیو تبیین که امروز مراسم افتتاحیه آن است، در راستای اهدافی که برای آن تعیین شده است حرکت کند و مباحثی را که مد نظرش است به خوبی پوشش دهد و اکنون میدانم صحبت‌هایی که اینجا ارائه می‌شود از طریق برخی شبکه‌های تلویزیونی هم پخش می‌شود.

زنان؛ نقطه شروع جامعه انقلابی

امیره وفائی با بیان اینکه مادر هسته خانواده و خانواده هسته جامعه است معتقد است تأثیر تربیت فرزندان بر ارزش‌های انقلابی و نبرد برای حق، استقامت، صبر و شهادت تنها در جنبه فردی کودکان منعکس نمی‌شود، بلکه در بعد اجتماعی آن‌ها هم ظاهر می‌شود.

وی معتقد است زن نقطه شروع در ساخت یک جامعه انقلابیست، چرا که با پدیدآوردن افراد انقلابی و صالح و در اختیار قرار دادن آن‌ها به جامعه نقطه شروع اصل تمدن انقلابی خواهد بود. 

 این فعال سیاسی زنان ملت فلسطین را مدیون مادر فلسطینی صبور دانست و باور دارد آنچیزی که موجب شد تجاوزات صهیونیست‌ها و جنایات آن‌ها توسط مردم فلسطین تحمل شود، نقش مادران است؛ مادر فلسطینی با صبر و استقامت و مبارزه و آموختن این مساله به فرزندانش توانست با سلاح مظلومیت و صبر از حق خود دفاع کند و این دشمن وحشی را در برابر مقاومت به شکست برساند.

او می‌گوید وقتی مادری گهواره پسرش را تکان دهد و درس‌های روشنگری، فضیلت و مقاومت را به او آموزش دهد، در آینده این پسر در برابر بی‌عدالتی قیام می‌کند و جهان را تکان می‌دهد.

امیره وفائی فعال سیاسی و نماینده زنان مقاومت عراق علیه رژیم بعث با بیان اینکه مقام مادر مقامی بسیار بلند است، گفت: زمانی که خداوند این نقش مهم را به زن داد، در واقع بزرگترین مقام را به او عطا کرد و آن هم به دلیل حضور او در اداره خانواده است.

وی ادامه داد: مادر منشأ پرورش و نهادن عناصر سعادت در فرزندان خویش است و اوست که در فرزندان احساس غرور و عزت و عدم سازش و تسلیم در برابر دشمن را القا می‌کند.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه مادر خاستگاه و مبنای صفات عزت و غرور است، اظهار کرد: اگر مادر منشأ همه این عناصر باشد، بی‌تردید همه عناصر ارزش‌های انقلابی و اصول عالیه را مانند آیینه‌ای روشن در تربیت و رفتار فرزندانش منعکس می‌کند.

وفائی گفت: شعر معروفی وجود دارد که مادر را مانند مدرسه می‌داند که اگر ساخته شود، کشوری با مردمانی اصیل ساخته می‌شود. امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی، نیز در دیدگاه مشابهی مأموریت زن را مانند مأموریت قرآن می‌داند، زیرا رسالت قرآن، ساختن انسان و القای صفات نیکو در نفس خویش است و نیز نقش یک مادر شایسته این است که افراد خوب و نیکو تربیت کند و ارزش‌ها و آزادگی را در نفس آن‌ها القا کند.

وی با اشاره به متن زیارت امام حسین (ع) و جایگاه مادر در تربیت ایشان گفت: در زیارت امام حسین (ع) در وصف ایشان می‌خوانیم که "شهادت میدهم در دامان اسلام پرورش یافتی و شیر ایمان را نوشیدی". باید دانست مادر ایشان حضرت زهرا (س)، سرور زنان عالم ایشان را در دامان خود بزرگ کرد و از خلاصه‌ی وجودش به امام حسین (ع) بخشید یعنی همان کسی که بزرگترین انقلاب تاریخ را رقم زد و چهره تاریخ را تغییر داد.

نماینده زنان مقاومت عراق علیه رژیم بعث با اشاره به نقش زنان در جهاد تبیین گفت: رهبر انقلاب به درستی معتقدند که پیشگام جهاد تبیین حضرت زهرا (س) هستند، زیرا آنچه که ایشان در خطبه‌های انقلابی خود مانند فدکیه و یا با زنان مهاجر و انصار ایراد کردند، بازتابی بود از اینکه از حق غصب‌شده باید دفاع کرد و ایشان نیز نقش تبیین و روشنگری را به درستی ایفا نمود که اگر این روشنگری نبود حق از باطل ظاهر نمی‌شد.

وفائی با بیان اینکه تأثیر تربیت فرزندان بر ارزش‌های انقلابی و نبرد برای حق، استقامت، صبر و شهادت، تنها در جنبه فردی کودکان منعکس نمی‌شود، تصریح کرد: این تربیت در بعد اجتماعی آن‌ها هم ظاهر می‌شود همانطور که یک نقل قول قدیمی است که می‌گوید اگر یک مرد را تربیت کنید، فقط یک فرد را تربیت کرده‌اید، ولی اگر یک زن را تربیت کنید همانا شما یک خانواده را تربیت کرده‌اید.

وی با اشاره به اینکه مادر هسته خانواده و خانواده هسته جامعه است، گفت: جامعه مجموعه‌ای از این خانواده‌هاست پس با این توصیف، زن نقطه شروع در ساخت انقلاب و ساختن یک جامعه انقلابیست، چرا که با پدیدآوردن افراد انقلابی و صالح و در اختیار قرار دادن آن‌ها به جامعه با این انرژی‌های قوی و پایدار، نقطه شروع اصل تمدن انقلابی خواهد بود. 

فعال سیاسی زنان ادامه داد: در جامعه‌ی فلسطینی نیز به ویژه مردم غزه، آنچیزی که موجب شد تجاوزات صهیونیست‌ها و جنایات آن‌ها تحمل شود، نقش مادران بود؛ مادر فلسطینی با صبر و استقامت و مبارزه و آموختن این مساله به فرزندانش توانست با سلاح مظلومیت و صبر از حق خود دفاع کند و این دشمن وحشی را در برابر مقاومت به شکست برساند. 

وفائی ملت فلسطین را مدیون مادر فلسطینی صبور دانست و تاکید کرد: فلسطین مدیون مادرانی است که سر پسر خود را در دست گرفته، اما از انقلابشان دفاع می‌کنند و در مقابل تکه تکه شدن فرزندانش صبور هستند، سیل خون را می‌بیند و برای آن صبر می‌کند. 

وی با اشاره به نقش صبر و استقامت مادران در پیروزی‌های جوامع کنونی گفت: ما شاهد مادرانی بودیم که در دفاع از حرم حضرت زینب (س) و مقابله با داعش و مقابله با همه ظالمان بر شهادت فرزندانشان صبور بودند تا پیروز شدند. همچنین شاهد شهدای بزرگی در جمهوری اسلامی ایران بودیم که پشت سر آن‌ها مادری بود که این قهرمانان را بزرگ کرده بود.

 وفائی با بیان اینکه پشت هر فرد بزرگی زنی وجود دارد، تصریح کرد: نقش زنان آنچنان مهم برجسته است که نقل قول معروفی از ناپلئون می‌گوید زن زمانی که گهواره را با دست راست خود تکان دهد، تمام دنیا را با دست چپ خود تکان می‌دهد.

 پس وقتی مادری گهواره پسرش را تکان دهد و درس‌های روشنگری، فضیلت و مقاومت را به او القا کرد، در آینده این پسر در برابر بی عدالتی قیام می‌کند و جهان را تکان می‌دهد؛ همانطور که قهرمانان مقاومت و جهاد، قهرمانان صبر و استواری، درسی به دشمنان می‌دهند که هرگز فراموش نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه زن، کانون عواطف و احساسات خالصانه است، گفت: این همان عواطفی است که خداوند صلاحیت آن را برای وظیفه تربیت فرزندش قرار داده و برای ایفای این وظیفه این احساسات را به او عنایت کرده است، اما در عین حال این زن که حامل این احساسات است هرگز نمی‌شکند و می‌تواند این عواطف و احساسات را در ارزش‌های انقلابی به کار گیرد و انقلابی را برپا و هدایت کند، و از این احساسات راهی برای خالی کردن تمام خشم خود علیه دشمن می‌سازد. 

وفائی خاطرنشان کرد: بانو زینب (س) کوه صبری بودند که فرشتگان آسمان از صبرشان شگفت زده بودند، ایشان توانست دشمنش را خوار کند و در حالی که در اسارت بود با نشان دادن صبر و قاطعیت بیان بر دشمن تأثیر گذاشت.

وی با اشاره به همراهی حضرت زینب (س) با امام حسین (ع) در واقعه عاشورا گفت: امام حسین (ع)، حضرت زینب (س) را به عنوان شریک انقلاب خود و ایفاکننده نقش تبیین کننده پیام در برابر مخالفان سیاه اموی و برداشتن نقاب‌های دروغین آن‌ها برگزید. 

وی ادامه داد: حضزت زینب (س) درد و رنج بسیاری را متحمل شده بود، او کسی بود که برادرانش، فرزندانش، برادرزاده‌هایش را از دست داده بود و این مصیبت مهیب کافی بود که غم و احساسات بر او غلبه کند و اشک هایش جاری شود، اما او اشک‌هایش را آرام کرد و با صبر و شکیبایی، دشمن را به مبارزه طلبید و در مقابل آن‌ها سخن معروف خود را فرمود که چیزی جز زیبایی ندیدم.

این فعال سیاسی زنان تصریح کرد: این یک مبارزه‌خواهی بزرگ است چرا که ابن زیاد امیدوار بود شکستگی را در چهره ایشان ببیند و تسلیم شود، اما ایشان سخنوری حیدری بود که با بیانش ابن زیاد را اسیر جلوه داد در حالیکه امیر بود.

وی در پایان خطاب به زنان فلسطینی گفت:‌ای زن مبارز فلسطینی صبور باش که درسی به دشمن مستبد خود داده‌ای که هرگز فراموش نخواهد شد و باید دانست روز‌های سختی و محنت می‌گذرد و پیروزی باز می‌گردد تا رمزی برای هر مجاهدی باشد.

گفتنی است رادیو تبیین ۴۵ روز به فعالیت خود ادامه خواهد داد، علاقه مندان می‌توانند این شبکه رادیویی را علاوه بر امواج رادیو، در بستر برنامه کاربردی ایران صدا هم شنونده باشند و در ادرس  @radiotabeen

دنبال کننده پیوست‌های این شبکه رادیی باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها